چرا نرخ دلار دوباره صعودی شد؟ | ورود به کانال ۵۲ هزار تومان

قیمت دلار امروز چهارشنبه در بازار‌های مجاور افزایش داشت. دلار سلیمانیه با رشد ۲۷۰ تومانی به کانال ۵۲ هزار تومانی ورود کرد.
چرا نرخ دلار دوباره صعودی شد؟ | ورود به کانال ۵۲ هزار تومان
کد خبر : ۵۳۷۲۰

قیمت دلار طی دو روز گذشته در روندی افزایشی بازگشایی شده است. قیمت دلار امروز نیز همین رفتار را تکرار کرد و با رشد ۴۰۰ تومانی از نیمه کانال ۵۱ هزار تومانی عبور کرد. معامله‌گران می‌گویند دلار به منطقه ۵۲ هزار تومانی ورود خواهد کرد.

امروز قیمت دلار با افزایش ۴۰۰ تومانی در بازگشایی بازار‌ها معامله شد. این اسکناس دیروز به کانال ۵۱ هزار تومانی ورود کرد و امروز در حال پیشروی در کانال قیمتی جدید است. در پنجمین روز هفته، دلار با قیمت ۵۱ هزار و ۶۵۰ تومان در حال معامله است.

توجه معامله‌گران به برخی تحلیل‌ها در خصوص از دست رفتن روابط پشت پرده ایران و آمریکا و مرگ برجام، روند تقاضا برای دلار را افزایشی کرده است. فعالان بازار همچنین معتقدند رشد تقاضای سه ماه پایانی سال، با تاخیر خود را در بازار‌ها نشان داده است و انتظار صعود دلار در پایان بازار‌های روز جاری و یا شروع بازار‌ها برای پنجشنبه وجود دارد.

کارشناسان اقتصادی پیش از این با اشاره به رشد تورم و افزایش تقاضا برای واردات، روند بازار ارز را در روز‌های اخیر صعودی پیش‌بینی کرده بودند.

قیمت دلار امروز چهارشنبه در بازار‌های مجاور افزایش داشت. دلار سلیمانیه با رشد ۲۷۰ تومانی به کانال ۵۲ هزار تومانی ورود کرد. در لحظه نگارش این گزارش دلار سلیمانیه روی رقم ۵۲ هزار تومانی ایستاده است. دلار هرات نیز با رشد ۵۰۰ تومانی یک کانال پیشروی کرد و با قیمت ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومانی معامله شد. درهم امارات با رشد ۲۴۰ تومانی با قیمت ۱۴ هزار ۲۷۰ تومانی معامله شد.

گفتنی است امروز قیمت اسکناس دلار در مرکز مبادله طلا و ارز ایران ۴۲ هزار و ۹۲۶ تومان و قیمت دلار حواله ۳۹ هزار و ۵۲۷ تومان است. امروز این اسکناس در مرکز مبادله تغییر قیمت نداشت.

به گفته فعالان بازار ارز، انتشار برخی خبر‌های سیاسی درباره برجام، حادثه تروریستی کرمان و افزایش تقاضای سه ماه پایانی سال از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت ارز در بازار است.

قیمت انواع سکه و طلا در بازار سبزه میدان امروز با افزایش محسوس همراه بوده تا جایی که قیمت سکه یک کانال جلوتر رفته و وارد کانال ۳۱ میلیونی شده است.

فعالان بازار و صراف‌ها علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه را نوسانات ارز در بازار آزاد، افزایش قیمت جهانی طلا و البته افزایش تقاضا برای خرید طلا و سکه می‌دانند.

قیمت دلار بعد از حادثه تلخ تروریستی کرمان با افزایش همراه شد و با تکاپوی دلال‌ها وارد کانال ۵۱ هزار تومان شد؛ البته روز شنبه قیمت دلار با کاهش همراه شد و به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشت. طی یکی دو روز گذشته، اما به دلیل برخی خبر‌های سیاسی و البته تلاش سفته بازان دلار دوباره وارد کانال ۵۱ هزار تومان شد.

به گفته فعالان بازار ارز، انتشار برخی خبر‌های سیاسی درباره برجام، حادثه تروریستی کرمان و افزایش تقاضای سه ماه پایانی سال از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت ارز در بازار است.

"رشد قیمت‌ها خیلی دوام نخواهد داشت" این نکته‌ای است که مورد تاکید بازاری‌هاست و اکثرا معتقدند بازارساز در ماه‌های گذشته نشان داده که اجازه افزایش قیمت را نمیدهد و اینبار هم ریزش قیمت‌ها خیلی دور از ذهن نیست.

کارشناسان اقتصادی هم در روز‌های گذشته به دفعات تأکید کرده‌اند که نوسانات بازار ارز کوتاه مدت و سیاسی است و ریشه اقتصادی ندارد برهمین اساس مردم باید مراقب باشند تا فریب سوداگران را نخورند.

مسعود گلشیرازی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت قیمت ارز تا پایان سال تأکید دارد: نقدینگی و مدیریت خلق پول در شبکه بانکی کشور به خوبی کنترل شد و تا پایان امسال، نرخ ارز در محدوده فعلی و باثبات خواهد ماند.

او می‌گوید: اگر از سال ۹۷ تاکنون را بررسی و محاسبه کنیم، تقریبا نرخ رشد ارز با نرخ تورم، همسان افزایش یافته است؛ بنابراین به نظر من تا پایان سال شرایط نرخ ارز را در همین محدوده فعلی و در یک حاشیه امن و باثبات، خواهیم داشت.

مجید شاکری کارشناس اقتصادی هم تأکید دارد که تا پایان سال نگرانی درباره نوسانات غیرعادی ارز نداریم؛ او می‌گوید احتمالا اگر اتفاق خاصی روی ندهد تا پایان سال هم دلار در همین محدوده باقی می‌ماند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر